Nieuwe roltraptreden Rotterdamse Maastunnel

Nieuwe roltraptreden voor de Rotterdamse Maastunnel

De Rotterdamse Maastunnel was de eerste afgezonken verkeerstunnel ter wereld. Deze monumentale oeververbinding opende in 1942. Met hun lengte van 43 meter waren de houten roltrappen van het fietsers- en voetgangersgedeelte tot 2015 de langste van Nederland. De gemeente gaf deze oude dame een stevige opknapbeurt. Lens maakte de nieuwe roltraptreden en bijbehorende schopplaten.

Locatie

Rotterdam Maastunnel

Opdrachtgever

Gemeente Rotterdam

Trouw aan het origineel

Meehelpen aan de renovatie van zo’n uniek verkeersmonument? Dat vraagt jaren geduld en respect voor het oorspronkelijke ambacht. De in totaal acht tunnelroltrappen op Noord en Zuid dateerden nog steeds van 1942 en zijn een toeristische bezienswaardigheid op zich.

Wij bleven trouw aan het oerdegelijk originele ontwerp en mechanische principe van dit technologisch hoogstandje. De historische roltraptreden wegen zo’n 30 kg per stuk. Elke roltrap in de Maastunnel telt 80 treden. De renovatie ging dan ook beslist niet over één nacht ijs.

Trouw aan het origineel

Meehelpen aan de renovatie van zo’n uniek verkeersmonument? Dat vraagt jaren geduld en respect voor het oorspronkelijke ambacht. De in totaal acht tunnelroltrappen op Noord en Zuid dateerden nog steeds van 1942 en zijn een toeristische bezienswaardigheid op zich.

Wij bleven trouw aan het oerdegelijk originele ontwerp en mechanische principe van dit technologisch hoogstandje. De historische roltraptreden wegen zo’n 30 kg per stuk. Elke roltrap in de Maastunnel telt 80 treden. De renovatie ging dan ook beslist niet over één nacht ijs.

Trouw aan het origineel

Meehelpen aan de renovatie van zo’n uniek verkeersmonument? Dat vraagt jaren geduld en respect voor het oorspronkelijke ambacht. De in totaal acht tunnelroltrappen op Noord en Zuid dateerden nog steeds van 1942 en zijn een toeristische bezienswaardigheid op zich.

Wij bleven trouw aan het oerdegelijk originele ontwerp en mechanische principe van dit technologisch hoogstandje. De historische roltraptreden wegen zo’n 30 kg per stuk. Elke roltrap in de Maastunnel telt 80 treden. De renovatie ging dan ook beslist niet over één nacht ijs.

Trouw aan het origineel

Meehelpen aan de renovatie van zo’n uniek verkeersmonument? Dat vraagt jaren geduld en respect voor het oorspronkelijke ambacht. De in totaal acht tunnelroltrappen op Noord en Zuid dateerden nog steeds van 1942 en zijn een toeristische bezienswaardigheid op zich.

Wij bleven trouw aan het oerdegelijk originele ontwerp en mechanische principe van dit technologisch hoogstandje. De historische roltraptreden wegen zo’n 30 kg per stuk. Elke roltrap in de Maastunnel telt 80 treden. De renovatie ging dan ook beslist niet over één nacht ijs.

Testen en prototypes

De oorspronkelijke bouwtekening uit 1932 in het Rotterdamse gemeentearchief werd in 2016 het aanknopingspunt voor ons modern prototype. Lasergesneden Ympress-staal in 4 en 8 mm dik vormde de basis van deze roltraptreden. Voor het zetwerk gebruikten we S235, de moderne variant van FE37. De assen voor de loop- en kettingwielen zijn gedraaid uit geslepen en slijtvaste C45, hét machinestaal bij uitstek. Vervolgens stelden we het geheel zorgvuldig met een lasmal samen.

Na de uitvoerige testronde resulteerde dit voorbeeldontwerp in de eerste serie van 80 roltraptreden. Met speciale mallen en continue kwaliteitscontrole garandeerden we dat alle treden na montage vloeiend van elkaar wegdraaien bij hun dagdagelijks gebruik.

Een ambitieus project van jaren

Door thermisch te verzinken brachten we een zinklaag aan op het staal. Dit laagje beschermt de stalen treden de komende decennia tegen roest en de dagelijkse stroom voetgangers en fietsers. U heeft het inmiddels wel begrepen: deze nostalgische roltrap is niet volledig van hout. Eigenlijk zijn alleen de bovenplaten van de treden van hout. De roltrapkern is dus een stalen frame met houten loopplanken op gemonteerd.

De renovatie van de fietsers- en voetgangerstunnel van dit Rotterdamse icoon bestreek jaren. Van de het eerste roltraptredeprototype in 2016 tot de oplevering van de laatste serie treden in 2022: dit ambitieus project vroeg een uitgekiende werkvolgorde, samenwerking met de beste toeleveranciers en voortdurende kwaliteitscontrole.

We leverden graag onze bijdrage aan de opknapbeurt van deze bijzondere oeververbinding. Heeft u ook zo’n ambitieus project? Contacteer ons gerust. We hebben behoorlijk wat expertise én referenties in huis.

Wilt u meer weten?

Erik staat u graag te woord!